torsdag 26 januari 2012

Ny matinspiration

Jag tycker att det är så lätt att falla in i samma gamla vanliga maträtter när det ska lagas mat på vardagskvällarna.
Det blir ofta samma favoriter om och om igen.
Sökte därför efter lite ny inspiration. Förutom all inspiration jag får från mina härliga träningsbloggskollegor, har jag börjat snegla lite åt LCHF-hållet.
Det är absolut inget jag kommer att börja följa strikt utan bara pröva lite recept för variationens skull.
Eller lite halvhjärat tänk för att pröva lite.
Även GI-metoden har jag tagit inspiration från denna vecka, då det finns en hel del mumsiga recept, och redan hittat nya favoriter.
Tänkte därför dela med mig av  favoriter jag hittar framöver som dessutom är enkla att laga.
Denna favorit lagades igår och blev succé hemma.

Äggstanning serverad med rökt lax
4 port
6 ägg
2 dl Cremé Fraiche
1 dl fint riven ost
1 påse färsk bladspenat
1 dl strimlade soltorkade tomater i olja
salt, peppar och smör till formen

Till servering: God sallad och rökt lax

Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en ugnsfast form
Vispa samman ägg, cremé fraiche, ost, salt och peppar.
Bottna formen med spenat och soltorkade tomater. Slå äggstanningen över alltsammans och grädda i 20 min eller tills äggstanningen har stelant och fått färg.
Servera med sallad och lax.
Mums!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att läsa din blogg och bli inspirerad. Träning och bra mat, Me like!
    Lät riktigt gott så det där receptet ska jag definitivt prova.
    Jag och en kompis anmälde oss precis till Stockholm halvmarathon. Jag har tänkt länge att jag ska springa den men det har inte blivit av. Nu med ditt bloggande om löpning och en god vän som ville springa så blev det äntligen av :) ... Nu är det fokus som gäller!
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul att du ska springa halvmaran. Då får vi peppa varandra med träningen på vägen dit! Trevlig helg du med!

      Radera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...