tisdag 15 maj 2012

Min nya kombo

Sen jag var på eventet om barfotalöpning förra tisdagen, har jag funderat lite på hur jag ska kunna implementera barfotaspringandet i min träning utan att behöva ta det vid sidan av.
Eftersom man så här i början rekommenderas att springa ca 10% av längden på löppasset, är det ju inte så att jag efter tex 1 km går hem igen och byter skor för att fortsätta de ytterligare 9 km av mitt milpass.
Won´t happen.


Kom då på den smarta lösningen att kombinera detta med mina vagnlöpningar.
På så sätt kan jag ha på mig barfotaskorna från början. lägga de vanliga springskorna i vagnens varukorg och sen byta när barfotasträckan är sprungen.
Detta har funkat finfint de två gånger jag gjort det. Kan väl vara litet störande moment att behöva stanna och byta, men på mina vagnlöpningar kan jag kosta på mig det. På de andra passen, nej tack.
På gårdagens vagnlöpning på 8 km, blev det 1,5 km med barfotaskorna.
Det suger fint i fötterna, men än har jag inte fått den där utlovade träningsvärken i varken fötter eller vader.
Däremot känner jag att löpsteget förändras ganska mycket bara beroende på vilka skor jag har på mig, så mer barfotalöpning kommer förbättra tekniken känns det som.

Ja, det är svett och inte vatten i fejjan.




2 kommentarer:

  1. Smart att göra så! Det ska jag kopiera!! Och jag har heller inte fått träningsvärk av skorna än?? Kanske beror det i mitt fall på att jag numera bara springer i ultralätta skor som på något sätt ska likna barfotalöpning (Nike Free och Reebok RealFlex)..?

    SvaraRadera
  2. Gör det! Ja, du är nog så van genom att du springer med lätta skor:)

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...