torsdag 24 maj 2012

Milspåret 2012

Löptävling en onsdagkväll, jag var faktiskt inte speciellt sugen.
Igår var en sån där dag då jag ifrågasatte hur jag tänker ibland.   Amning dag och natt i 6 mån,  som innebär störd sömn, maratonträning och varma dagar som igår, var igår extra märkbart på något sätt. Tröttare än på länge och helt orkeslös i kroppen.
Det var efter peppning och stöd från maken som jag tillslut packade väskan och åkte mot starten på Djurgården. Nästan lite arg var jag. På allt möjligt. Inte blev det bättre av att jag på bussen upptäckte att jag glömt hörlurarna hemma, och skulle få springa utan musik. Damn it!

Efter väskinlämning  2 km uppvärmning och några ruscher, drog jag mig till startfållan. Jag tyckte att jag tog en bra placering med 15 min kvar, det var bara det att alla andra kom och trängde sig in framför och helt plötsligt hade jag en rätt dålig position. Farhågorna besannades då starten var trång och jag blev nästan stillastående de första 200 meterna. Jag som var på jakt efter nytt pers.
Banan började med några uppförsbackar mot Rosendals trädgårdar, som jag i desperation efter att ta igen den förlorade tiden från starten, förivrade mig en aning i. Klockade den första km på 4,45 min/km. Ajaj, nu skulle det bli svårt att nå under 46 som var min förhoppning.
Som tur var skulle andra varvet gå längs vattnet där det är flackare.



Jag krigade och kämpade, och låg hela tiden på tröskeln till mjölksyra. Kände att jag inte var i bästa slag, då benen var tunga och sega.
På broarna var det trånga passager och jag svor både en och två gånger åt folk som var i vägen. Det blev lite jojo-löpning pga detta och hade ibland svårt att hitta tillbaka in i rytmen. Hade dock en kvinna i blått tävlingslinne som jag tyckte höll bra fart och som jag såg till att följa hela vägen. Och hon mig. Vi sprang om varandra titt som tätt kan man säga, jag uppför hon nedför och på flacken.
Km-markeringarna var förvirrande och gav annan info än Garmin, men jag litade på klockan och följde km för km på den.
När 5 km var sprungna stod det 22.59 på klockan och jag förstod att jag var tvungen att öka om jag skulle komma in under 46.
Det blev svårare att hålla uppe tempot efter hand och jag tappade tekniken ju tröttare jag blev.

Vid 7 km sprang en kille upp jämnsides och ville snacka eller nåt,  frågade mig om tiden och jag svarade artigt.
Men sen var det stopp från mitt håll, hallå jag springer ett kräksjobbigt millopp för pers här. Ha respekt!  Han verkade dock tycka det var trevligt (fatta vinken) och följde han mig vid min sida till sista backen, då jag drog ifrån.
Segt värre och benen kändes nu som kola.
Kollade klockan och insåg att under 46 min skulle vara på håret.
Nu skulle jag bara springa över Djurgårdsbrunnsbron för sista gången och sen spurta i mål.
Bron var trång och de framför var tydligen inga spurtare, så efter ännu en svordom, sprang jag förbi och in i mål.
Stannade klockan på 46,05 som sen blev 46,04 officiellt och jag insåg att jag ännu en gång haft otur med sekundrarna. Midnattsloppet 2010,  50.02 min, Sthlm Halvmaraton 2010, 1.45.08 min för att nämna några.

Kvinnan i blått linne som jag sprungit jämnt med kom fram och klappade om mig och berömde bra sprunget. Kul! Detsamma till dig, sa jag.
Även om jag slog nytt pers, så kände jag nästan inget annat än besvikelse efteråt. Det var ju så nära.
Men vetskapen om att jag gav allt jag kunde denna dag och efter förutsättningarna, visade sig också att jag fått skavsår på insida lår då löparkjolens hotpants inte satt på plats, så kan man faktiskt inte begära mer.
Nu vet jag ju att det är så här fort jag springer i nuläget och jag är mer taggad är någonsin att ta mig under 45 min denna säsong.
Hässelbyloppet, watch out!

2 kommentarer:

  1. Super bra att få den tiden med de förutsättningarna; trängsel, värmen och tröttheten! Du är stark! Sedan förstår jag att de där ynka sekunderna över 46 är irriterande!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Ja, jag får nog vara nöjd efter förutsättningarna:)
    Kram

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...