lördag 19 maj 2012

Dubbelpasslördag


Istället för att springa långpass på söndagar, som jag brukar göra, blev det långpass idag lördag. Anledningen  till det är att det är tävling på onsdag och jag vill vara fräsch i benen. Nu har jag några dagar till vila och till ett  intervallpass och kanske ett kortare distanspass, innan det är dags på onsdag.
Tanken med dagens pass var att det skulle vara över 20 km och med en fartökning i senare delen.

När jag fått på mig allt och kommit ner på gatan funkade inte mobilen, så jag kunde varken lyssna på ljudboken, spotify, eller radio. Typiskt! Jaja, det fick bli ett pass med mig själv och mina tankar helt enkelt.
Kom också på att jag glömt bestämma rutt, så det blev en lite improviserad runda men som väl hemma visade sig vara bra beräknad.
Jag började med att springa till Stora Essingen och över till Alvik (där jag tyvärr behövde göra ett toastopp), sen över Tranebergsbron och ner till Lindhagensplan. 
Vidare runt Kungsholmen, Stadshuset, Slottet, och Skeppsbron fram till Slussen. Nästan exakt när jag kommit fram till Slussen vid km 14, la jag in min fartökning som jag tänkte skulle gå i minst 5,30 min/km- tempo i 4 km. Det kändes faktiskt inte så stor skillnad mellan 6-farten och den snabbare. Pulsen gick upp något men höll sig föredömligt strax över 70 %. 
Jag sprang ner på Söder Mälarstand,  till Hornstull och via Liljeholmen hem. Hade tänkt mig helst 23 km idag, men eftersom det blev ett oberäknat stopp så tog det längre tid och jag behövde komma hem till bebisen som skulle matas från mjölkbaren (moi, alltså). 
Därför reviderade jag efter hand dagens distansmål till 21 km. Bra nog ändå.

Väl hemma stannade jag klockan på exakt 21 km utanför dörren, och med en känsla att jag hade kunnat springa bra mycket längre. Bådar gott inför de kommande veckornas längre pass. 
Fartökningens 4 km visade genomsnittligt tempo på 5,20 min/km, vilket jag var jättenöjd med. Är ju lite novis när det gäller längre distanser, än så länge. 
Det var sol, varmt, nya byxorna var på som jag fick i mitt vinstpaket, och en lite bränd hud fick jag på köpet.
Nästa gång blir det insmorning med solskyddsfaktor innan, jag med min bleka hy borde kanske tänkt på det eftersom jag skulle vara ute och springa i två timmar. Bättring Carro!

Eftersom jag verkligen inte varit duktig med styrkan i veckan, drog jag och maken på oss träningskläderna efter handling och matning för att köra lite hemmastyrka. Hade ju bara sprungit 21 km, var väl inget:).
Blev lite halvhjärtad styrka men fick ihop bicepscurl, rodd och axellyft med gummiband, drag åt hakan med kettlebell, planka, hälsande hunden och armhävningar. Noel låg och tittade roat på mamma och pappa. 
Han var nog lite förundrad över vad vi höll på med, men roliga verkade vi vara.            



2 kommentarer:

  1. Grymt jobbat, tjejen! Långpass och styrka på samma dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är ju inte ofta jag får till båda på samma dag:) Kram

      Radera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...