måndag 14 maj 2012

Att bestämma sig

Jag har tänkt på det här inlägget ett tag.
Ibland funderar jag på hur saker och ting ter sig i livet och varför. Jag vill kunna se och förstå varför saker och ting händer, för att lättare kunna leva med beslut och utfall.
Jag tänker tillbaka på beslut som fattats och val som gjorts, och jag kan ofta se saker i ett annat ljus så här i efterhand.
Inför varje vägval jag hittills stått inför, har jag insett att ingen kan fatta beslutet åt mig utan, det är jag som måste bestämma mig.
Precis som med mycket annat här i livet.
Om det är någon egenskap hos mig som jag gillar, är det att jag har förmågan att bestämma mig för något och sedan gå in i det med 100% målmedvetenhet.
En egenskap som fått mig att inse vikten av att ta kontroll över mitt egna liv.
Som min pappa brukar säga till mig, du ser till att det blir som du vill. Och så är det nog till viss del.
För det är en sak att prata om något,  jag borde göra si, jag borde göra så, men sen att faktiskt göra det är en annan.
Vill du något, oavsett om det handlar om att börja träna, sluta röka eller ta med matlåda till jobbet,  bestäm dig för att göra det. Vill man så kan man är mitt motto, och det brukar oftast ta mig dit jag vill.
Sen är det klart att vissa saker kan man ju inte påverka, men det man kan påverka kan man göra det bästa möjliga av.
Läste någonstans nån som sa att för att bli riktigt bra på tex idrott, är talang bara en liten del,  ca 10%,  resten är målmedvetenhet och framförallt träningsvilja.
Att man har bestämt sig och handlar därefter.


1 kommentar:

  1. Vilket bra inlägg, precis så är det ju verkligen. Mindre prat och mera verkstad är melodin. Som en kompis till mig sa "Jag har slutat att se mig själv som ett offer och istället börja tänka att jag gör en sak för att jag vill göra det".... sedan om man gör det för att det är roligt, hälsosamt eller nödvändigt ont är ju en annan femma. Sund inställning dock.

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...