fredag 25 maj 2012

Värmeslag eller?


En lätt vagnjogg på 12 km var planen idag. Men det var innan jag möttes av en vägg av värme ute.
Jag började rundan i mina barfotaskor och bytte sedan efter 3 km till de vanliga springskorna. Lägligt.
Så lagom till att den kuperade delen runt Årstaviken fick jag alltså ett litet stopp,  då jag passade på att dricka och hämta andan.
För det var jag faktiskt tvungen att göra efter bara 3 km. Pulsen stack upp direkt och det var torrare än torrast i munnen hela tiden. Benen kändes tunga och hela jag kändes som en klumpeduns. Jag måste skylla på värmen.
Jag insåg rätt snabbt att jag skulle få hitta på något annat för att bibehålla lusten att ta mig framåt.
Så perfekt att det då finns flera utegym längs min runda. Stannade först vid det lilla utegymmet på Årstasidan och gjorde axelpress och armhävningar i superset om tre. Sprang sen vidare till Skanstull där det finns ett nytt fint utegym där jag gjorde latsdrag, låga chins och jämnfotahopp över en liggande stege.
Roligt och rätt jobbigt.
Och tanken, varför gör jag inte detta oftare?
Kanske för att jag inte har ro att stanna mitt i rundan. Känns nästan som att man förstör träningseffekten av löppasset.
Men detta är ju ett kul sätt att krydda löpningen när motivationen och orken tryter.





Tog mig sen,  med nöd och näppe,  hem. Den tunga andningen och höga pulsen hade tagit ut sin rätt nu.
Det blev 12 km som var tanken, men lätta km var det då inte. Snarare de tyngsta på länge. Värre än onsdagens tävling. Fast de 10 kilometrarna var jobbiga på ett annat sätt.
Är det så här varmt den 14 juli på maran, vilket inte är helt otroligt, är jag uppriktigt oroad. Känns inte som att kroppen skulle palla hela distansen i värmen. Men kanske är det en annan sak på tävling med tillgång till sportdryck och annat.

Kunde trots allt summera gårdagskvällens tre tabataövningar för rygg, axlar och mage kombinerat med dagens äventyr som ett helt ok styrkepass.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att värmen är jobbig att springa i. Vi får hoppas på kyligt väder när du ska springa maran!

    Smart att integrera styrka i löparrundan!

    Hoppas ni har en fin helg annars! Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, men du gjorde det ju grymt att springa 20 km. Hoppas på molningt väder den 14 juli:)
    Kram

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...