måndag 16 april 2012

Lugnt är mina nya melodi

Idag var jag och Noel på en fikadate (lunch för mig) med Andréa och hennes Sixten.
Dessutom blev det en härlig promenad, då vi tog oss till Vinterviken och sen tillbaka.
Vi snackade så klart en hel del löpning,  och en sak som denna snabba kvinna tipsade om och som jag verkligen ska bli bättre på är att ta det lugnt på det lätta passen.
Jag har så svårt för det. Jag ligger oftast i samma tempo på distanspassen och långpassen, vilket gör att det pulsmässigt inte blir någon större skillnad mellan passen.
Det blir liksom mellanmjölk. Något mitt emellan och en puls runt 80%. På kvalitetspassen är det ju annorlunda och då är ju pulsen mycket högre.



Så jag började redan idag, och begav mig ut på en lätt, lätt jogg på 6 km. Eftersom jag fick lite foglossningskänning igår, ville jag inte utmana och springa längre idag.
Men jag är ändå förvånad över hur pigg kroppen kändes efter gårdagens halvmara. Ingen träningsvärk heller.
Kan det vara de nya tightsen måntro?
Fick ner pulsen till 72%  som genomsnittspuls, vilket får betraktas som bra för att vara mig men jag måste verkligen öva på att ta det lugnt.

3 kommentarer:

  1. Håller med om det där med att springa långsamt....svårt när man känner att piggheten finns! Men som sagt bättre att köra med kvalité! Riktigt bra! Vilken mysig fika ni fick till också.....:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att det ska vara så svårt att springa långsamt:)
      Men övning ger färdighet och jag kommer orka mer på kvalitetspassen förhoppningsvis:)

      Radera
  2. Skrev också om detta idag (innan jag läste detta). Stämmer sååå väl in på mig också (tyvärr). Jag måste lära mig att springa LÅNGSAMMARE ibland! :-P

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...