onsdag 29 februari 2012

Hemmaträning

Igår kväll följde jag ändå mitt träningsschema och fick till ett styrkepass i tabataform.
Som jag skrivit om tidigare, är jag helt såld på tabata-träning och anser att jag får ut maximalt av min hemmaträning genom detta.
Eftersom man kör 20 sek arbete och 10 sek vila x 8 på varje övning, går det inte att fuska. Ja, eller det gör det ju men det är ju inte därför man tränar. Att träna med Tabata timer-appen på Iphone gör det hela väldigt enkelt, den håller reda på tiden åt dig och det enda du behöver fokusera på är övningarna.
Jag brukar lägga ihop 7-10 övningar beroende på hur mycket tid jag har och blanda pulshöjande övningar med styrkeövningar, både med kroppsvikt,  kettlebell och gummiband.
Svettigt, effektivt och jobbigt.
Som det ska vara.

Igår valde jag att mest köra baksidan av kroppen, för att nästa pass denna vecka köra framsidan.
Så det blev följande övningar: 
Breda benböj med kettlebell
Marklyft
Enarmsrodd med kettlebell
Tricepspress  med gummiband
Spring i planka
Draken med kettlebell
Lårcurl på boll
Liggande benutskjut i 90 graders vinkel ( vet inte riktigt vad den heter men tränar de inre magmusklerna)
Planka med benindrag 

Idag gör sig träningsvärken gällande i både baksida lår, rygg och rumpa.
Därför blir det bra med en långpromenad alldeles strax och senare ikväll när maken kommit hem står 10 km fartlek på schemat. Längtar redan!

2 kommentarer:

  1. Härligt ju! Hoppas på att få till något liknande i veckan. Mycket tid kommer gå till att öva body balance (ny koreografi) dock, så vi får se hur det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Body Balance är ju inte fel det heller. Man får ju en del styrka i det programmet också:)

      Radera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...