onsdag 3 oktober 2012

Styrka för en löpare

Att man som löpare bör träna styrketräning som komplement är ingen nyhet. Det förebygger skador och gör dig både starkare och snabbare i spåret.
Och jag tycker att jag oftast lyckas få till lite styrketräning. Visserligen handlar det kanske om en timme i veckan, men det är nog förmodligen i minsta laget har jag förstått.
Eller så har jag fokuserat på fel övningar.
Igår när jag var hos naprapaten pratade vi om vikten av att vara stark i bålen och hur mycket det är i löpsteget som faktiskt kan påverkas om man inte har den styrkan .
Bland annat är det en för svag bål som bidragit till min lilla skadeperiod nyligen.
Fick därför med mig ett antal tips på övningar som är extra bra för löpare och för att stärka springmusklerna.

Kände igen de flesta övningarna och många av dessa är standard i mina styrkepass, men vissa var nya.
Vilket är bra med lite nytt, det blir ju så lätt att jag fastnar och blir insnöad på samma övningar.
Gjorde de nio första på pappret (av femton). Sex av dessa ser ni ovan.
Fortsättning följer på de resterande.



4 kommentarer:

  1. Toppen och få en övningsbank!! Nu ska vi bli starka i ben och bål! :)

    SvaraRadera
  2. Precis rätt! ben och bål är superviktigt för oss löpare! Kör hårt!

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...