söndag 14 oktober 2012

Nästintill magi

Det var med lite nervösa ben som jag stod redo på gatan med cykeln i högsta hugg och med cykelskorna på.
Jag hade nämligen senaste turen med cykeln i minnet.
Det var i mars 2011 och jag var gravid med Noel i ett tidigt skede och hade nog inte vetat det mer än någon vecka.
Jag cyklade som vanligt till jobbet och i backen ner till kontoret, ser jag att det är halt och lite frost men hinner inte reagera innan cykeln och jag plötsligt ligger där mitt på vägen med bilar som stannat både framför och bakom.
Jag hade fått styret i magen och tack och lov hade jag inte cykelskorna denna dag, så jag kunde komma upp ganska fort trots skrapade knän och händer men, rädslan över att styret träffat den där inne var värst.
Så det blev ett besök till akuten, och det var ingen fara.
Efter detta ställde jag såklart in cykeln och tänkte att "efter graviditeten ska jag cykla igen" men det har liksom inte blivit av. Förrän igår.
Och faktum är att det var första riktiga träningspasset på cykeln någonsin.
För jag har faktiskt bara haft den till och från jobbet. Räknas inte riktigt.

Det var en sån där perfekt höstdag igår och vädret kunde inte bli bättre.
Jag gav mig av på förmiddagen och det var förvånansvärt lite folk ute. Vart och hur långt hade jag inte bestämt.
Känslan fick styra.
Med ena foten fast i pedalen (den andra fick vara fri pga vaden) cyklade jag via Stora Essingen över till Alvik, Brommaplan och över till Drottningholm.
Jag bara susade fram. Benen kändes starka och snabba och folk verkligen vejade för mig när jag kom där på cykelbanan i en för mig hög fart.
Vidare ut mot Drottningholm och jag kunde inte sluta le märkte jag. Någonstans började jag förstå att det inte bara finns löparmagi utan även cykelmagi.
Kanske var det det som jag fick uppleva igår.

Jag vände innan Lindötunneln ute på Ekerö och tog samma väg tillbaka.
3 mil senare steg jag in innanför dörren och var fylld av eufori.
Det här måste jag göra igen.

5 kommentarer:

  1. Åh välkommen in i cykelbubblan :) härliga underbara värld! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nästa år lägger jag in mer cykling i träningsschemat:)

      Radera
  2. Låter kul! Om jag får råd att skaffa (en bra) cykel hänger jag på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Låter ju kanon, vår alternativa träning i vår:)

      Radera
  3. Åh, nu blev jag alldeles cykelsugen!!

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...