tisdag 5 juni 2012

Överraskande men kul


Då mitt tänkta intervallpass med tusingar blev rätt misslyckat förra veckan, gav jag det en ny chans idag.
6 x 1 km var planen plus upp- och nedjogg.
Förberedd på bästa sätt, med en lugn, mysig dag innehållandes bland annat öppna förskolan-besök, bageribesök (goda bullar och valnötsbröd inhandlat), en tupplur tillsammans med Noel på eftermiddagen OCH framför allt ett mellis som denna gång intogs i god tid innan träningen så att magen hann smälta det.

Efter uppjogg på 3,2 km, gjorde jag några koordinationslopp på ca 50 m innan jag drog igång.
Kroppen kändes pigg, men magen sa till att den var lite hungrig så nu fick det gå undan så jag kunde komma hem och äta.
Har märkt, vilket ju inte är så konstigt, att förbränningen ökat i takt med min upptrappning av löpningen.
Längre långpass och fler kilometrar gör mig (och maken också för den delen) hungrig mest hela tiden.
Jag äter mer, men ser också till att det är näringsriktigt. För det är ju ingen vits med att stoppa i sig saker som inte tillför något.

Tillbaka till löpningen. Min första tusing gick, min vana trogen, lite långsammare än de övriga. Men också för att jag inte ville maxa. Visste inte riktigt vilket tempo som jag skulle kunna hålla 6 x 1 km, så första fick bli lite känna på-tempo. Avverkades på 4,12 min.  När jag kollade klockan blev jag glatt överraskad, för det var inte jättejobbigt. För bara 2 mån sedan krigade jag mig igenom tusingar på 4,25-4,35 min. Stor skillnad alltså, och jag har tydligen förbättras lite på den tiden.
Andra tusingen tog jag i lite mer och drev upp mot max, den gick på 4,03 min. What? Fattade ingenting. 
Resterande 4 gick på,  4,05, 4,02, 4,07 och 4,04 min. 1 min ståvila mellan intervallerna. För varje gång jag såg på klockan blev jag lika förvånad, är det fel på den? Inte kan det väl gå såhär fort, när det inte kändes så.
Jag blir lika förvånad varje gång det går fortare än vad jag trodde att jag kunde springa, vilket givetvis är en glad överraskning.
Men då är det väl så att jag underskattar min förmåga?

Efter 2 km nedjogg hem ,summerade jag 11,4 km och känslan var lätt, lätt i kroppen.
Härliga löpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...