torsdag 28 juni 2012

Med passion i stegen




Det var på pigga ben, efter vilodag igår och sovmorgon till 11(!) idag, som jag gav mig ut på ett pass fartlek på eftermiddagen.

Hade egentligen ingen plan när jag gav mig av, utan ägnade de två första kilometrarna åt att fundera ut en.
Kom på, ett för mig, nytt upplägg med 15s fartökning varannan km och däremellan 30s långsammare kilometrar än den tidigare. Hänger ni med?

Tanken var att börja på 4,50 min/km, men benen kändes pigga och det gick lite snabbare än så, hela passet blev lite faktiskt lite snabbare är beräknat.
Började på km 3 som gick på 4,47 min, km 4 på 5,09 min, km 5 på 4,27 min, km 6 på 5,01 min, km 7 på 4,13 och km 8 4,41 min.
De sista 3 försökte jag lugna ner tempot men det var svårt när benen bara vill springa fort.

Jag sprang längs den stora och bredaste vägen här på ön, som egentligen inte är så bred då två bilar knappt kan mötas.
Längs skog och ängar, ljuvlig natur och solen i ögonen, fick mig att känna mig ostoppbar och gav mig en varm känsla inombords som endast kan förklaras som kärlek.
En kärlek till löpning, och dagar som denna gör att den bara växer sig starkare.

Jag hade kunnat springa i all oändlighet idag, bara för njutningens skull, men nöjde mig med 11 km. Hade också planerat lite styrka i tabataform i gräset när jag kom hem.

Det var lätta ben fortfarande när jag kom hem, så jag gjorde lite benträning i form av utfallsgång, squats, och kliv upp och ner på trappsteg med benlyft.
Gjorde även planka med benindrag och armhävningar.

Himla trevligt att få göra detta ute i solen.
Mer sånt om jag får be.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...