onsdag 23 januari 2013

Provocerande träningsmamma?

Nej, det här inlägget ska inte handla om den där artikeln om att vi tränande ska sluta att posera med våra träningspass, utan om en rätt vanlig frågeställning jag ofta ställs inför.

Idag tränade jag styrka i gymmet på jobbet på lunchen, vilket jag gör ca en gång i veckan. Utöver det springer jag ju till eller från jobbet ca 3-4 dagar i veckan.
Sen blir det ofta löpning, yoga och kanske styrka på helgen också.
Men denna mängd är inte på något sätt extrem, om jag jämför med en del andra, utan jag anpassar mängden efter det som passar mig.
Men inser att det kanske också är mer än vissa andra och att tolkningen av detta ligger hos betraktaren.



Idag fick jag frågan om jag tränar varje dag, vilket jag sa att jag gör mer eller mindre. Har dock minst en vilodag i veckan.
"Ojoj", blev svaret jag fick. Och-"men varför?"
Enkelt, för att jag mår bäst när jag får träna, och vill göra det för att må bra och vara pigg och glad.
Och så klart så älskar jag att träna annars skulle jag inte lägga ner flera träningstimmarna på det.

Då fortsatte sedan frågorna:
-Men varför så ofta, räcker det inte med några dagar bara?
-Är det inte lite extremt?
-Hur har du tid?
-Hinner du med din familj?
-Är det inte svårt att prioritera?

Ni som läser här och kanske även tränar mycket själva, vet att allt går om man bara vill med lite planering. Och jag hinner ändå vara med min familj så mycket jag bara kan.
Men uppenbarligen kan det vara provocerande för vissa att vara småbarnsmamma och älska att träna.
Även om det kanske inte var menat så, kände jag mig ändå tvingad att förklara och stå upp för min träning.
Men så börjar jag bli rätt van. Antar att det är sånt som kommer med ett stort träningsintresse.
Säkert känner några av er igen er i detta.

4 kommentarer:

  1. Din man får förmodligen inte denna fråga...

    Själv har jag nog haft tur för jag har nog aldrig fått frågan? Men det beror kanske på att jag jobbar där jag jobbar där alla är typ likadana. Men oavsett är det riktigt irriterande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så att män inte får samma fråga. I alla fall inte lika ofta.
      Tror också det beror på vilka man har runt sig:)

      Radera
  2. Jag skrev om artikeln idag så samma tema. :-)
    Men visst är det konstigt att man måste "försvara" sitt intresse? Och som Andrea säger; undra hur många män som får frågan? :-P

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...