fredag 10 maj 2013

Fredagsgöra

Gick upp alldeles för tidigt som vanligt men eftersom det var min tur att hämta på förskolan idag, var det bara att ta sig upp och iväg till jobbet.
Jobbade en och en halv timme innan det bar iväg till barnmorskan.
Idag hade hon en barnmorskestudent hos sig som blivit upplyst om min bakgrund med förra graviditeten och nuvarande status.

Min barnmorska talade om för henne hur häftig jag var som efter traumat med förlossningen, sprang maraton 8 mån senare och sprang fortare än några killar på jobbet och många andra. Och hur coolt det är att jag fortfarande är igång med löpningen och träningen.
De blev nyfikna och ville ha tips till sin egen träning, varpå jag spred budskapet om tabataintervaller och löpning för nybörjare.
Riktigt roligt och jag känner ju att det är det här jag brinner för. Det är det här jag vill syssla med.
Att få fler och träna, må bra och upptäcka alla fördelar. Någon gång i framtiden kanske den där drömmen kan bli sann...


Jag tog också tillfället i akt, mellan blodtryckskontrollen, hjärtljudslyssning och urinprov, att fråga studenten vilken utbildning de får i träning för gravida.
Svar: Ingen alls.

Vilket gör mig lite ledsen eftersom det finns bra material och kunniga människor för detta numera.
Klar förbättringspotential alltså.

Allt såg bra ut förutom blodtrycket som nu stigit lite, bara övertrycket förvisso, men ändå.
Så vi får se hur det blir med det där heltidsjobbet framöver.
Tillbaka till kontoret för jobb, lunch och besök i Kungsträdgården.



Sist av alla i stan men ändå.
Äntligen fick jag också se de rosa träden.
Mer jobb och sen hem och hämta
en liten kille som var ensam kvar på förskolan med en pedagog.
Alla andra hade gått hem och just där kände jag mig som världens sämsta mamma som kom och hämtade sist av alla. Första gången det hände.
Men andra dagar är vi tidiga, så det kommer nog inte hända så ofta. Tur är väl det.




8 kommentarer:

  1. Jobbar själv på en förskola, o många härliga samtal har man haft med barn som varit "sist" kvar. Ett slags kvalitetstid med just det barnet helt enkelt. Så ta bort det dåliga samvetet o ha en skön helg!! // Åmålslöparen

    SvaraRadera
  2. Jag har inte riktigt förstått det där med prestigen att hämta tidigt. Barnen har ju (för det mesta) jättekul på förskolan och det känns dom en typisk grej samhället propsar på (ffa) mammor. Jag vägrar ha dåligt samvete för sånt! Så bort med det nu och njut av att du lärde ut massa bra kunskap till barnmorskorna :) Jag brukar prata löpning med min :) snart dags för en lunch tycker jag! Kram

    SvaraRadera
  3. Duktig du är! Du kan ju alltid hänga på mama bootcamp konceptet och starta något liknande här i Gribban ;) Kram

    SvaraRadera
  4. vilket bra besök hos bm! hur täta besök får ni? vi var på UL i 17e veckan och nu får vi inte komma till bm förrän i vecka 24-25 typ...

    SvaraRadera
  5. Ja, såklart man hoppas att de gillar förskolan!
    Gärna lunch Andréa, vi hörs i veckan!

    SvaraRadera
  6. Tack Renè! Ja, då får du hänga på! Kram

    SvaraRadera
  7. Jonna: Tror att det är samma över hela landet. Det är som regel ännu glesare med besök andra graviditeten, men eftersom jag blev svårt sjuk förra graviditeten med Noel (svåraste formen av havandeskapsförgiftning och HELLP) så är jag under uppsikt och räknas som en riskgraviditet. Därför blir det många och täta besök för mig framöver.

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...