tisdag 6 november 2012

Intervaller med vagnen fick det bli

Nu är jag hyfsat återställd i vaden efter bristningen för en månad sedan (känns dock ibland lite stelt på morgonen), och jag börjar känna mig redo att testa både längre distanser igen och mer fart.
Den längre gjorde jag ju i söndags och det kändes bra i vaden. 
Att det kändes så pass bra gjorde mig lite modigare och djärvare, så igår bestämde jag mig för att springa intervaller.
Var väl minst 1 månad sen sist.
Löpning på kvällstid finner jag motigt just nu, mest pga att jag saknar pannlampa och att vi har en masse att göra här hemma när Noel somnat.
Från dagens snabb-promenad

Så det fick helt enkelt bli intervaller med springvagnen på den längsta och plattaste raksträckan jag hittat här i mitt nya område.
Det hann dock ändå bli mörkt och börja regna, så det blev mörkerlöpning ändå:)
600 m mätte jag sträckan till och jag bestämde mig snabbt för 5 st, då jag är lite ringrostig.
600m x 5 med 40 s vila emellan.
De första tre kändes kanon men sen kom den där släggan och jag fick slita hund de sista två.
Så det där jämna tempot uteblev men den bästa gick i 4,09 min/km -tempo och den sista(och sämsta) gick i 4,23 min/km -tempo.
Var faktiskt första gången jag sprang intervaller med vagnen och även om det var svårt att ha någon som helst teknik, så blev ju jobbet gjort och jag var rejält trött efteråt. Så skönt att känna den där känslan igen.
Som om man har blåst ut kroppen ur kroppen, om ni förstår vad jag menar.

Förutom en snabb promenad runt sjön, 8 km, idag tog jag mig i kragen och fick till 25 min core-träning i tabataform här på kvällen.
Russian twist, ryggresning, diagonallyft, planka med fötter på boll, bollindrag (ben mot mage och rumpan upp mot taket), höftlyft, dynamisk sidoplanka med knä mot armbåge i "vilan".

Nu är det snart dags att skärpa med löpningen igen om jag ska nå mina mål som jag så gärna vill.
På något sätt känns det som om jag snart får sluta leka (mysvagnjoggar) och  börja underkasta mig lite hårdare och mer strukturerad löpning igen.
Men det får nog bli nästa vecka, först ska jag inhandla en pannlampa.

2 kommentarer:

  1. Pannlampa är nog en bra idé ja. Det ska jag också fixa.

    SvaraRadera
  2. Samma här. Behöver också pannlampa.
    Och är du ringrostig ska du vara nöjd tycker jag! :-)

    SvaraRadera

Vill du skriva några ord så uppskattar jag det verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...